Most recent comments
2021 in Books -- a Miscellany
Are, 2 years, 2 months
Moldejazz 2018
Camilla, 4 years, 8 months
Romjulen 2018
Camilla, 5 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2017
Tor, 6 years, 2 months
Liveblogg nyttårsaften 2016
Are, 7 years, 2 months
Bekjempelse av skadedyr II
Camilla, 2 months
Kort hår
Tor, 3 years, 2 months
Ravelry
Camilla, 2 years, 9 months
Melody Gardot
Camilla, 4 years, 8 months
Den årlige påske-kommentaren
Tor, 4 years, 11 months
50 book challenge
Camilla, 2 months, 3 weeks
Controls
Register
Archive
+ 2004
+ 2005
+ 2006
+ 2007
+ 2008
+ 2009
+ 2010
+ 2011
+ 2012
+ 2013
+ 2014
+ 2015
+ 2016
+ 2017
+ 2018
+ 2019
+ 2020
+ 2021
+ 2022
+ 2023

Spillutvikling, v.1

Jeg syslet litt med spillprogrammering i Pygame i julen, og som en overmodig ung mann gikk jeg naturligvis med en gang løs på å lage et 2D-RPG i samme stil som Secret of Mana. Jeg har ikke kommet så veldig langt, men jeg har greid å lage en animert figur som kan gå i fire retninger, og angripe mot venstre, og som kan skade og ta skade av fiender (foreløpig representert ved et bilde av en bil). Jeg har også implementert scrolling, slik at man kan bevege seg på et større område uten å loade på nytt hver gang man kommer til kanten av skjermen, men jeg mistenker at jeg har gjort det håpløst ineffektivt, og jeg tror spillet mitt kommer til å ha de latterligste systemkravene et 2D-spill noen sinne har hatt.

Pygame håndterer alt griseriet som er involvert i å faktisk dytte bilder til skjermen, så mye av det grunnleggende arbeidet du gjøre er å flytte rundt på bilder, bytte ut bilder i passe tempo hvis du vil ha animasjon, og sjekke om to bilder kolliderer med hverandre for å håndtere ting som fiender og utganger og slikt. Likevel er det fortsatt utrolig mange småting man må ta stilling til og håndtere.

Versions:

Version 1

Tor, 07.01.13 20:46

Version 2

Tor, 07.01.13 20:47

Version 3

Tor, 07.01.13 20:47

Version 4

Tor, 07.01.13 22:26